Nieuws

Klantcontact in een gedigitaliseerde wereld

Is persoonlijk contact nog van deze tijd of is dit achterhaald?

Digitalisering is een trend waar je niet meer omheen kunt. De ontwikkelingen gaan snel en als ondernemer ontkom je er dan ook niet aan. Het is schakelen en veranderen, maar het brengt je ook veel. Daarnaast is het een must, aangezien de concurrentie wel verder gaat met innoveren en je dus eigenlijk niet achter wilt blijven. Maar in hoeverre voer je de digitalisering door? Is het nog nodig om een klantenservice in huis te hebben voor persoonlijk contact? Want wat doe je met een opmerking zoals wij die regelmatig horen “Ik zou wel graag een accountmanager krijgen, zodat ik altijd kan bellen als ik advies nodig heb”? En niet omdat de klant zoveel vragen heeft, maar omdat hij in deze snelle online wereld persoonlijk contact erg prettig vindt. Hoe is het klantcontact in een gedigitaliseerde wereld?

Digitalisering is de trend

In de afgelopen jaren heeft de wereld een enorme ontwikkeling en transformatie doorgemaakt. Onze samenleving is op weg naar een online toekomst. Activiteiten worden verder gedigitaliseerd en dat merk je overal. Denk aan dagelijkse routines die online plaatsvinden bij jou in en rondom huis, maar ook bij bedrijven, winkels en instellingen. Er vindt meer en meer digitaal plaats en met de coronapandemie zijn ontwikkelingen nog sneller gegaan om zo veiliger en op afstand met elkaar te communiceren.
Omdat de digitale wereld zich als een razende en voortdurend ontwikkelt, moet je als ondernemer wel mee om concurrerend te blijven. Digitalisering is onvermijdelijk, want het verbetert de gebruikerservaring en interactie tussen bedrijven en hun klanten. Denk aan betere producten door kostenefficiëntie, nieuwe bedrijfsprocessen, het gebruik van nauwkeurige data-analyses en het creëren van unieke klantervaringen.

Innovatie in transport en logistiek

Digitalisering vindt plaats in alle bedrijfstakken en uiteraard ook in de sector transport en logistiek. De logistieke branche is een van de topsectoren in Nederland en om dit zo te houden is het essentieel dat er ook in deze sector verder ingespeeld wordt op de trends en ontwikkelingen. De uitdaging is om bij te blijven en continu te innoveren.
De digitalisering zorgt voor de nodige ingrijpende veranderingen en er moeten nieuwe technologieën geïntroduceerd worden om relevant te blijven en te kunnen concurreren. Door de nodige innovatie veranderen diverse processen. Bij het digitaal verzamelen van gegevens, is het mogelijk om de klant steeds beter te begrijpen. Door analyses te doen, kan er steeds beter ingespeeld worden op trends en kun je lering trekken uit het verleden. Zo kan er steeds beter ingesprongen worden op de wensen van de klanten.
Werkzaamheden kunnen dankzij de digitalisering eenvoudiger en worden daarbij inzichtelijker. Denk bijvoorbeeld aan het inboeken van zendingen, track & trace, digitale documenten en de controle van goederen.

Uitdagingen en mogelijkheden

Er wordt veel van expediteurs verwacht en zij staan continu voor de nodige uitdagingen. Naast de aangepaste wet- en regelgeving, acties van brancheorganisaties, druk van logistieke dienstverleners, heb je daarnaast ook te maken met klanten die steeds meer eisen.
Als expediteur kun je niet achterblijven en moet je wel mee in de transformatie. Naast de nodige uitdagingen biedt dit tal van nieuwe interessante mogelijkheden. Voordelen van digitalisering zijn onder andere dat je door het verzamelen van data bovenop zaken kunt zitten en je veel sneller kunt schakelen. Je kunt een betere workflow creëren die zorgt voor meer efficiëntie en een beter aanbod van diensten. Daarnaast heb je in principe de mogelijkheid om niemand meer te hoeven spreken en kun je alles online regelen om jouw zending van A naar B te transporteren. Maar heeft dat de voorkeur? Gaan we in tijden van digitalisering ook naar een digitale klantenservice?

Persoonlijk contact versus digitale klantenservice

Datastromen worden efficiënter ingericht en statussen zijn eenvoudiger in te zien en we kunnen niet meer zonder de online mogelijkheden. Als logistiek dienstverlener zitten wij bij DR Logistics bovenop de laatste ontwikkelingen. Wij willen up-to-date zijn om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen in de organisatie van transport overal te wereld. Daarom kunnen ook wij niet achterblijven in de digitalisering en zijn wij met veel van onze werkzaamheden al digitaal en online. Naast onze website en social media waar je meer informatie over ons kunt vinden, versturen we bijvoorbeeld onze offertes digitaal, kun je ons bereiken per e-mail en WhatsApp en ontvang je je factuur in je mailbox.
Maar toch voeren wij ook graag nog gesprekken over de containertarieven onder het genot van een kop koffie en vinden wij het fijn om iemand in de ogen te kunnen kijken terwijl we overleggen over die speciale zending die vanuit het Verre Oosten met de nodige zorg naar Nederland moet komen.
Bij ons kun je ondanks de digitalisering ook gewoon nog in gesprek met echte mensen, die jou informeren en adviseren waar nodig.